Cum se pune lumea la cale?

Unii dintre cei care au studiat filosofia au ajuns la concluzia că, în privința moralei, ne trăim viața raportat la 4 mari valori. Nu vreau să intru în polemici cu și despre cele 4 valori morale, așa că voi menționa doar una: dreptatea.

Cu ceva timp în urmă eram fan al unor trupe rock din zona nordică a Europei. Ca orice ascultător true am învațat și eu câteva expresii în norvegiană, am citit cărți despre mitologii și făpturi aparte, am studiat legislații și cutume ale Oamenilor Nordului.

Ciudată manieră de a scoate un om vinovat sau nevinovat o aveau islandezii. În cadrul faimosului Althing, primul parlament atestat, aveau loc și judecăți. Problemele erau de tot soiul, iar cel învinuit pleda pentru propria nevinovăție. Dacă vorbea bine și își convingea publicul, era declarat nevinovat. Dacă cel care învinovățea vorbea mai bine…

Maniera de a ne judeca se pare că am preluat-o. Nu mai stau drept dovezi, logica și renumele unor oameni pe care îi punem numi martori. Nu mai suntem oameni de bună credință, ci oameni vicleni. Așa se face că unii își declară răul fățiș, iar alții, îl tăgăduiesc. Vorba bună rar primează, iar retorica are rang de virtute unică.

Ai papagal, ai 4 femei. Ca și tipul cu papagalul, pe care îl schimbă. Azi, pe la orele 17 era la Podgoria. Mai ieri era la Belve(dere) și striga dacă am închis pe ștrand. Are papagal. La propriu și la figurat.

Revenind la dispute, mă încearcă o grozavă neîncredere. Cred că am prea mulți cunoscuți. Prea multe prietenii rele te stresează.

Mi-e dor de liniștea de început și încrederea după dragoste. Ca o fire slabă, mă adun, îmi impun limite și sper să devin omul liber.

 

Liber de papagalismul althing-ic al unora.

Leave a comment

Filed under cafenele, cultura, cutume, filosofie, lifeitslef, minte, personal, pub-uri, satire, scriituri, socializare

Leave a Reply

