Englezisme și alte povești babiloniene

Mă întreabă cei care aruncă cu privirea:” Nu mai ai idei? Spune ceva de înțelepciune!” ”Nu pot. Ideile îmi vin când sunt într-o anumite stare.”

 

Ideile îmi vin când abordez blestemata de țigară de la ora 1 noaptea, din fața blocului. Atunci sunt singur și free să cuget.

 

M-am întrebat: de unde vine morala? Apoi mi-am adus aminte de mitul lui Adam și Eva. True story! Înainte de bine și rău era doar bine. N-aveam nevoie de ea. Când au ne-ascultat, lumea a cunoscut legea morală. Era un dat divin plantat în mijlocul naturii. De ne-atins până atunci.

Povestea asta parcă explică de ce moraliștii sunt, de fapt, blestemați. Chiar și cei morali, nu doar preocupați de morală. Fără ei am fi într-o stare de beatitudine. Am fi atât de liberi încât masonii s-ar muta la noi în sat. Fiindcă n-am putea păcătui aka ploaia care va veni.

 

Apoi mi-am adus aminte de rele.

 

Cât de dramatică a fost atitudinea unor călugări ce credeau că Diavolul rezidă în diversitate. Uitaseră de învățătura sfântului Augustin, unitate în diversitate. Apariția limbilor e tot un dat divin. Și tot un (fel de) blestem. Bloody o’! Problema nu era limba sau limbile. Problema era țelul comun al celor de la Babilon. Prima lecție de manipulare: masele sunt mai slabe de înger! Le oferi un ideal și vor muri pentru el. Diversitatea era oferită de Dumnezeu, nu de către Diavol. Sic! Unitatea, așișderea. Răul probabil se ascunde prinde rânduri, nu în marile idei (diversitate; unitate=scop comun, țel).

E ciudat că unele texte germane de morală sunt greu de tradus. Ai zice că e limbă universală. Și tot ciudat e că filosofii au fost mai mereu preocupați de ea. Și ceva călugări, dar, în mare, aceeași speță de oameni dificili. Wicked!

 

Tot așa și apariția legii. Era un dat fiindcă să înmulțea răul ca omul.

Mă întreb cum se va termina totul? Cum, mai exact? Limbi, morală, legi, nu sunt decât îndreptări care reușesc să ne anime și să ne țină în frâu deopotrivă. Word!

Leave a comment

Filed under absurde, filosofie, minte, satire, scriituri

Leave a Reply

