Omul contemporan sau “păiangănul ce nu vrea să moară decât liber și de foame”

Ideea că nu suntem decât niște fire de praf avea menirea să ne facă mai umili. În schimb, am devenit monștrii.

 

Tot nihilismul iranian nu a fost de ajuns. Am ajuns niște cârpe, nici măcar vase goale, bune de spart.

 

De o vreme credem că totul e mort, că altceva nu există, că nu avem părinți <când ne convine>, că omul alb e superior și alte bizarerii. Ce-i drept, omul alb european a ucis, cel mai probabil, cel mai mult.

Și, când nu am făcut-o afară, am făcut-o pe „vechiul continent”. Bine-nțeles, după ce ne-am omorât între noi, frați, și în noi. Iar asta se întâmpla haotic, de-a lungul timpului. Reveneam spontan la ceea ce a devenit tradiție. Încă se mai întâmplă. Ne unim doar ca să ne dezbinăm, apoi. Și repetăm greșeli istorice.

Singurul omor bun ar fi cel al omului dinăuntru, cel individualist până în pânzele albe. Cam tot ceea ce înseamnă rău, revoltă, egoism și perfidie. Am ajuns să omorâm doar sinele.

 

Omului, cu mult superior animalului, îi este pre-destinată o moarte crudă, să piară de ghearele, colți și veninul celor de care trebuia să aibă grijă. Măcar a treia parte.

Noi strivim un păianjen între două degete, îi agățăm plasa și îi târâm casa cu tot cu el, afară, pe geam.

 

La 90 km/oră îl iau și-l azvârl pe geamul mașinii. Totuși, supraviețuiește. Nu are aptitudinile unei păsări sau a unei pisici. De multe ori e, literalmente, un fir de praf. Îl poartă vântul ca destinul pe om și ajunge pe pământ mai teafăr ca el. Eu mi-aș fi belit coatele și genunchii la acea viteză.

 

Cu ce suntem noi superiori? Cu faptul că putem strivi o viață căreia îi poartă de grijă un univers? Același univers și legile sale ne-ar lua-o pe-a noastră, în aceleași condiții.

 

Cred că etica definește un om. E legea aceea autoimpusă, că nu ești mai presus, nici mai prejos, decât oricare alt fir de praf.

Leave a comment

Filed under absurde, etica, filosofie, minte, personal, satire, scriituri

Leave a Reply

